Skip to content

La diversitat del ioga

La diversitat del Ioga: la riquesa d’una tradició mil·lenària
Autors: Marta Granés (coord.)
Edició: Viena, 2008, 192 p. (Col·lecció Helios, 23)
ISBN 978-84-8330-489-1
Preu: 17,50€

Demana’l a la teva llibreria o compra’l al nostre centre.

El ioga ha anat adquirint cada vegada més importància a Occident i s’ha anat ampliant el coneixement que en tenim, de manera que avui podem triar entre un ventall d’opcions la modalitat que més s’adeqüi a la nostra manera de ser. Però, les coneixem prou bé?

Índex 

  1. Introducció, per Marta Granés
  2. Els orígens del ioga. Una recerca interior?, per Bhakti Das
  3. El ioga del coneixement o jnana ioga, per Marià Corbí
  4. El ioga de la concentració o raja ioga, per Marta Granés
  5. El ioga de l’acció o karma ioga, per Marià Corbí
  6. El ioga de les postures físiques o hatha ioga, per Ramon Maspons
  7. El ioga del so o nada ioga, per Bhakti Das
  8. El ioga de la síntesi (Swami Sivananda), per Bahkti Das
  9. El ioga integral i supramental (Sri Aurobindo i Mirra Alfassa), per Vicente Merlo

Extracte de la presentació

El món del ioga s’ha diversificat notablement en el nostre entorn. S’explica la següent anècdota sobre l’explosió de iogues a occident, es diu que a un swami (mestre monjo hindú) arribat d’Índia que acabava de donar una xerrada en una ciutat nord-americana se li va preguntar si coneixia ‘un tal’ ioga i ell va contestar “no, ho sento, però és que, amic meu, vostès a occident tenen més iogues que nosaltres a l’Índia”.

El propòsit d’aquest llibre ha estat presentar els cinc iogues clàssics junt a tres altres menys coneguts. S’ha intentat donar una idea bàsica del karma ioga –o ioga de l’acció desinteressada-, bhakti ioga –o ioga de la devoció-, raja ioga –o ioga de la concentració-, hatha ioga –o ioga de les postures físiques-, jñana ioga -o ioga del coneixement- com a iogues nuclears tradicionals.

Ha semblat convenient tractar també, per la seva importància dins de la multiplicitat de iogues, el nada ioga – o ioga del so; el ioga integral o supramental de Sri Aurobindo; i el ioga de la síntesi de Sri Swami Sivananda (síntesi en el sentit de combinació del karma, bhakti, jñana, raja i hatha iogues).  Aquests dos últims sorgits a l’Índia en la primera meitat del segle XX en un moment de gran revitalització de l’hinduisme i que s’han implantat amb força a occident.

Davant de tal ventall cal preguntar-se que és el ioga. Simplificant molt es podria dir que ioga és un estat i un camí per assolir aquest estat. És aquell estat en què l’individu ha pogut establir-se en una dimensió lliure de tot condicionament mental, en el qual deixa de estar afectat per la pròpia història i pels propis pensaments, pels seus records i els seus projectes. Els camins de subtilització per assolir l’estat de ioga són múltiples i diferents depenent de quina facultat o combinació es triï com motor del procés de refinament que suposa arribar-hi.

Si el sentir és la força més important de la que disposem, serà procedent triar el bhakti ioga, perquè ell treballa a partir de l’amor vers la divinitat o el mestre com representacions d’allò que es troba en l’estat ioguic. Si és actuar la nostra tendència, caldrà decantar-se pel karma ioga o ioga de l’acció que no espera cap fruit de la seva actuació. Però si és la capacitat raonadora de la ment la nostra força, serà el jñana ioga el camí més adequat, ja que procedeix a través de la funció raonadora i intuïtiva de la ment. Tots aquest iogues tenen a la seva base una forta pràctica de concentració o raja ioga, ja que és un requisit en tots ells assolir la polarització continuada de ment per tal de realitzar l’estat iògic .

Back To Top