Marià Corbí Aquest text no va ser concebut com una exposició, sinó que és el procés de recerca per terrenys que no són habituals també per a l'autor; per aquesta raó les afirmacions noves mostren racionalment els fonaments en què es basen. Corbí ens presenta aquí tant novetats de la seva investigació com aprofundiments de reflexions ja fetes anteriorment. Aquest llibre, com els anteriors sobre epistemologia axiològica, no es pot llegir amb una lectura de corregut, perquè és un conjunt de reflexions i meditacions en què el pensament és viu per afrontar les diverses qüestions que es van presentant en una gran transformació cultural com la que patim. És, doncs, un text que cal meditar-ho com ho va fer l'autor.
Diversidad y libertad espiritual – Desafíos actuales y análisis comparativo de clásicos universales de la sabiduría espiritual.

TORRADEFLOT, Francesc, Diversidad y libertad espiritual – Desafíos actuales y análisis comparativo de clásicos universales de la sabiduría espiritual, Grupo Editorial Fonte y CITeS – Universidad de la Mística, 2016, Burgos, 607 p.
Es tracta del segon volum de la col·lecció “Mística u religiones” que dirigeix Francisco Javier Sancho Fermín, director del CITeS – Universitat de la Mística, que té la seva seu a Àvila. El llibre combina un present summament energètic (la seva primera part) amb la tradició i el recés que permeten l’anàlisi dels textos clàssics permanents (la seva segona part) que són referents estables per a centenars de milions d’éssers humans que conreen el camí i la saviesa espiritual.
Pot interessar a tots els que volen viure una humanitat més profunda, més radical i, per què no dir-ho, més plena i feliç. Certament el diàleg entre els clàssics i la seva adaptació o interpretació des de la més frenètica realitat ens acompanya i seguirà estimulant la nostra vida, havent ineludiblement de reactualitzar-se a través de la biografia personal i col·lectiva dels éssers humans, lectors i deixebles que es mouen en els diversos marcs culturals, en els diversos temps i espais, on la humanitat lluita per sobreviure dignament. Una humanitat que, malgrat la seva diversitat, té, a més de la seva insuficient determinació genètica comuna, una sèrie d’invariants culturals universals que reflecteixen i expressen la seva doble dimensió, el seu doble accés a la Realitat: la seva dimensió relativa, empírica, fenomènica, mundana, prosaica, necessitada, i la seva dimensió absoluta, que li permet un accés desinteressat a la Realitat, que s’expressa de manera magnificent a través de l’experiència mística ubiquament present i diversa.
És precisament aquesta font tradicional invariable i radicalment humana la que alimenta la llibertat imprescindible per actualitzar l’experiència mística en les societats contemporànies, sempre dinàmiques i líquides. L’ésser humà del segle XXI sent la nostàlgia i la necessitat urgent de beure aquesta aigua de vida en el desert axiològic que li ha tocat viure per poder així sobreviure amb dignitat i creativitat, i escapar a la submissió i a l’esclavitud de la fixació i l’estancament estèril i mortal dels odres vells.
Aquest llibre inclou dos estils literaris. Un més lleuger i pedagògic, més proper a la vida i a les seves necessitats i desafiaments, en la primera part, i un altre més dens, acadèmic i àmplia i detalladament documentat, en la segona part. Ambdós estils corresponen, en certa manera, al que, fins ara, ha estat la trajectòria personal de l’autor: és a dir, una opció clara per combinar la praxi i la proximitat a les persones i comunitats i els seus problemes, d’una banda, amb la teoria, la reflexió sistemàtica i l’aspiració honesta al rigor, d’altra banda.
