Mestre Eckhart, mestre de la realització humana plena
En una primera lectura, els sermons i tractats de mestre Eckhart semblen visar cap a altures ben difícils d’atansar, sense oferir escales ni cordes. Anima, amb insistència, a realitzar la naturalesa "divina", el propi ésser, il·limitat, infinit (...) Si llegint a Joan de la Creu es podria tenir la sensació d'estar davant d'un itinerari guiat, Eckhart sembla no oferir pistes concretes... De fet tan sense "escales" resulten l'un com l'altre quan apunten a l'orientació de les facultats més enllà de si mateix: "per sobre de si mateix i per damunt de les potències de l'ànima", només "desposseir-se del que no és, del jo i de tot el que li pertany"... (1980: 101). Però en actitud d’oients atents, sentim el seu esforç per reconduir la nostra mirada, vivim la seva provocació.
Les diverses tradicions religioses i els reptes planetaris
Religions i objectius del mil·lenni. Barcelona, Centre Unesco de Catalunya, 2009. 151 p. Descàrrega gratuïta www.audir.org En la Declaració del Mil·leni –l’any 2000- les Nacions Unides varen establir una sèrie d’objectius pel que fa al desenvolupament (en l’àmbit de l’educació, l’erradicació de la pobresa, la igualtat de gènere, la salut, la sostenibilitat ambiental...). L’Associació Unesco pel Diàleg Interreligiós, que reuneix veus significatives de les diverses tradicions religioses, presenta en una publicació el punt de vista de les diverses tradicions religioses en relació als Objectius del Mil·lenni. Una obra que, a més de donar a conèixer principis religiosos i exemples concrets de bones pràctiques de cada tradició, ofereix un recull de textos sagrats o d’inspiració espiritual motivadors pel que fa al compromís amb els objectius proposats. Un conjunt que la converteix en una obra útil i interessant tant pels creients de cada tradició com per aquelles persones que vulguin saber què…
Recobrar la veritat d’un mateix
Què entenc per “interioritat” Voldria saber descriure ara què entenc jo per “interioritat”, partint d’allò que puc experimentar com a dona cristiana i com a carmelita. Si hagués de dir-ho amb una definició o amb una expressió curta, lapidària, diria que la “interioritat” és la viva consciència que tot està dintre de l’Absolut, de Déu, de l’Amor, de la Vida. La “interioritat” no és el lloc on jo em retiro per decisió pròpia, sinó adonar-me que jo estic dintre d’Algú. [...] La interioritat és consusbstancial a l’existència. No és quelcom estàtic , sinó dinàmic, la constant força centrípeta cap a l’Absolut. La consciència d’estar “dintre” de Déu, de que tot està dintre de Déu; descobrir aquesta consciència i gaudir-la és, per a mi, ser una persona interioritzada. Em sembla que tothom té la possibilitat de descobrir la seva interioritat, de desxifrar-la i, coneixent-la, estimar-la i viure des d’ella. [...] La…
Les diverses tradicions religioses i els reptes planetaris
Religions i objectius del mil·lenni.Barcelona, Centre Unesco de Catalunya, 2009. 151 p. www.audir.org (descàrrega gratuïta) En la Declaració del Mil·leni –l’any 2000- les Nacions Unides varen establir una sèrie d’objectius pel que fa al desenvolupament (en l’àmbit de l’educació, l’erradicació de la pobresa, la igualtat de gènere, la salut, la sostenibilitat ambiental...). L’Associació Unesco pel Diàleg Interreligiós, que reuneix veus significatives de les diverses tradicions religioses, presenta en una publicació el punt de vista de les diverses tradicions religioses en relació als Objectius del Mil·lenni. Una obra que, a més de donar a conèixer principis religiosos i exemples concrets de bones pràctiques de cada tradició, ofereix un recull de textos sagrats o d’inspiració espiritual motivadors pel que fa al compromís amb els objectius proposats. Un conjunt que la converteix en una obra útil i interessant tant pels creients de cada tradició com per aquelles persones que vulguin saber què diuen…
CANTOS DE ETERNIDAD: la sabiduría de Rûmî en el Mathnawî
Una petita tria del recull de meditacions nascudes de la lectura del Mathnawî, l’obra cimera de Djalâl-od-Dîn Rûmî (1207-1273), recentment editat (més informació). Indica Corbí en el pròleg que la seva pretensió no és ni resumir ni comentar l’obra, sinó convidar els lectors a endinsar-se en un text d’una riquesa infinita que no deixa d’oferir els seus tresors a qui s’hi vulgui apropar.