Marià Corbí “Un ancià va explicar que Yajnadatta creia que havia perdut el cap i es va posar a buscar-lo; però tan bon punt va aturar la ment que buscava, va trobar que tot estava bé”... ELS ENSENYAMENTS ZEN DEL MESTRE LIN-CHI (Xina, s.IX), és un dels textos treballats enguany a Cetr. Oferim aquí algun fragment de l’obra i un comentari de Marià Corbí sobre la proposta de Lin-Chi. La versió que es fa servir al seminari és l’edició en castellà, a càrrec de B. Watson (Libros de la Liebre de Marzo).
3. KÂRIKÂ DE GAUDAPÂDA
17. De la mateixa manera que en veure una corda desconeguda hom pot pensar que veu una serp o altres objectes, així succeeix amb l’Ésser, que s’imagina de formes diferents.
18. Quan es comprèn la veritable natura de la corda, totes les il·lusions generades arran d’ella s’esvaeixen. I sobreviu la certesa de que allí no hi ha cap altre cosa fora de la corda. De la mateixa manera la certesa que es genera en prendre consciència de l’Ésser.
30. L’Ésser que apareix com a diferent dels objectes i les diferents coses, en realitat no és pas diferent. Qui en veritat posseeix la comprensió sabrà interpretar els diversos significats sense dubtar.
31. Com el somni i la il·lusió, com una ciutat sorgida d’entre els núvols, així és aquest univers irreal pels ulls del savi que comprèn els Vedes.
32. No hi ha dissolució ni creació. Ningú és esclau ni lluita per a salvar-se. No hi ha ni aspirant a l’alliberament ni alliberat. Aquesta és la veritat suprema.
33. L’Ésser es concep al mateix temps com objectes irreals de la percepció i com a no-dual. I els mateixos objectes es perceben en la no-dualitat. Per tant, la no-dualitat és la plenitud.
35. Els contemplatius, els que comprenen els Vedes i són lliures de desigs, por i passió, veuen l’Ésser, l’U sense segon, més enllà de tota imaginació, sense la multiplicitat del món fenomènic.
36. Quan s’ha conegut això, cal fixar la consciència en la no-dualitat. I després d’haver vivenciat aquesta no-dualitat, cal comportar-se no essent res.
38. Al haver entès la veritat tant pel que fa a l’interior com pel que fa a l’exterior, s’arriba a la unitat amb la veritat sense allunyar-se ja mai més d’ella.
(selecció extreta del llibre CONCIENCIA Y REALIDAD. LA MANDUKYA UPANISHAD CON LAS KARIKA DE GAUDAPADA Y LOS COMENTARIOS DE SANKARA. Introducció , comentaris i traducció de Consuelo Martín Ed. Trotta.
Text fonamental del corrent Vedanta Advaita que aborda la no – dualitat de la realitat El mateix Gaudapada diu a 1.18 “Les idees de multiplicitat que algú imagina, es poden fer desaparèixer. Aquesta explicació (obra) té per objectiu facilitar aquest ensenyament. Quan es descobreix la última veritat, la dualitat no existeix”. (Els termes utilitzats en el text com Ser, Real, Absolut, Brahman apunten a “allò existent quan deixem d’interpretar-lo”, per això aquests termes fan referència directament a la “veritat de la realitat”.)
vegi’s també
Adi Shankara |
Vedānta