Los revolucionarios “religiosos”
La historia y el lenguaje forman la identidad y los personajes históricos como Jesús de Nazaret (Cristo), Ubu’lKassim (Mahoma) y Siddharta Gautama (Buda) no pudieron evadirse de este proceso. Hay que entender que el Cristianismo, el Islam y el Budismo son fruto, desde nuestra visión, de un producto humano, cultural y comunitario que no puede entenderse si nos alejamos de su contexto histórico. Por eso consideramos que lo escrito acerca de estos personajes históricos no es más que un relato mítico-religioso... descarregar l'article en pdf Los revolucionarios “religiosos” La historia y el lenguaje forman la identidad y los personajes históricos como Jesús de Nazaret (Cristo), Ubu’lKassim[1] (Mahoma) y Siddharta Gautama (Buda) no pudieron evadirse de este proceso. Hay que entender que el Cristianismo, el Islam y el Budismo son fruto, desde nuestra visión, de un producto humano, cultural y comunitario que no puede entenderse si nos alejamos de su contexto…
Nou Diccionari de les Religions on line
El passat 28 de maig es va presentar el Diccionari de les Religions a la Generalitat de Catalunya. Des d’aquí celebrem l’aparició d’aquesta nova eina, i felicitem AUDIR per la seva tasca. És una obra que s'ha basat en el Vocabulari de les Religions (del 2004). Des de l'any d'aquesta edició, l'AUDIR va començar a rebre propostes i suggeriments de millora, la qual cosa els va moure a obrir arxius d'actualització per anar guardant les peticions i suggeriments que anaven rebent. Per aquesta raó, el 2014 es varen plantejar una revisió i actualització a fons de l'obra feta per experts en ciències de les religions i experts de les diverses tradicions religioses i conviccions no religioses. El recent Diccionari de les Religions ha vist la llum gràcies al treball sinèrgic de la Direcció General d'Afers Religiosos, la Fundació la Caixa, el Termcat i l'AUDIR. Es tracta d'una edició on line,…
Els Yoga Sutra de Patañjali
De la introducció a la recent edició comentada de l’obra. Traducció i comentaris de Frans Moors; traducció al català: Marta Artigas. La Comarcal edicions, 2015. 174 p. La paraula yoga està amplament utilitzada a tot el món, però el yoga és realment conegut? En podem dubtar. Les revistes en parlen per poder explicar la calma que provoca o les seves virtuts de relaxació corporal... A més d’un públic ampli i fins i tot de molts que ensenyen, el yoga és sinònim de postura més o menys acrobàtica.El text més antic de yoga, titulat els Yoga-Sûtra de Patañjali, és el que ens parla millor i més completament.
El Silenci. Poemes de Carles Duarte
Petita tria del llibre de poemes de Carles Duarte, El silenci (La Magrana, 2001) “Tot passa en el silenci” Plotí, Ennèades, III.8.5 Al principi només era el silenci. Déu no havia nascut. I “Tot passa en el silenci” Plotí, Ennèades, III.8.5 Al principi només era el silenci. Déu no havia nascut. Déu nasqué del silenci per crear-hi una vida incessant, un batec sense fi. En sorgí l’univers i era blau. Existí la matèria, la Terra esdevenia. I hi hagué l’horitzó i un Sol roig hi desava la llum mentre els ulls aprenien el somni i la nit caminava entre els cossos. Més enllà de la por, de la veu, al cor del món, només viu el silenci. V “L’ànima de l’univers (...) s’assembla a l’ànima d’un gran arbre que, sense fatiga i silenciosament, en governa la vida” Plotí, Ennèades, IV.3.4 Respira el món en el silenci de la fulla;…
La veritat sense forma del coneixement silenciós
La veritat espiritual, que és la veritat des del silenci, és com la llum, només se la veu en allò que il·lumina; no té forma pròpia, adopta la forma d'allò on es reflecteix. Tot reflecteix aquesta llum. Com més profunda apareix aquesta veritat, més tènue i translúcida es presenta. Com més intensa és la llum d'aquesta veritat, més subtil és i més impossible és atrapar-la. Estrany camí per uns pobres animals vivents. Com més subtil és la veritat i menys forma pròpia té, més pes de certesa genera. Com més evident és la veritat, menys sotmet. Per això, com més es creix en coneixement, més lliure s'és. Conèixer i sentir la veritat és conèixer i sentir la llibertat. Com més patent i revelada és la veritat, més impossible d'agafar-la, més informulable és. Com més inabastable és, més sense forma és. Com menys forma pròpia té, més ferma i incommovible…