1. La pretensió primària dels mites i els símbols
(extracte d’una ponència de Marià Corbí)La pretensió primària dels mites i els símbols, allò pel que van ésser construïts, és la programació de la col•lectivitat. La pretensió primària i principal és programar un grup humà per a una supervivència viable en unes condicions preindustrials i precientífiques determinades.El vivent que parla té un doble accés a allò real: un d’interessat,…
UN BÉ PRECIÓS
Albert Schweitzer (1875-1965) Estic ben convençut que l'esforç que cal fer el llarg de la vida és conservar la frescor que els pensaments i els sentiments tenien en la joventut. Aquesta convicció ha estat sempre per mi, una font de bons consells. Instintivament, és com si mantingués l'alerta per no convertir-me mai en el que s'anomena una "persona madura"…
EL DISCURS SOBRE DÉU
Raimon Panikkar L’experiència de la humanitat, expressada a través d’innumerables tradicions –tant orals com escrites—ha anomenat el que solem denominar “Déu” amb molt noms i, quasi únicament, ha denominat i entès Déu com a símbol, com a nom, no pas com a concepte. L’origen sànscrit de la paraula “Déu”, dyau (dia), suggereix brillantor, llum, divinitat (com en grec theos)…
CREACIÓ I ATENCIÓ PLENA
Krishnamurti (extractes de: Diario. Barcelona, Edhasa, 1983) La creació no és pels qui ostenten un gran talent, per persones amb especials dons; a aquests els pertany –potser- la creativitat, però mai la creació. La creació és més enllà del pensament i de la imatge, més enllà de la paraula i de l'expressió. No es comunica perquè no és formulable; no…
Aprender a mirar, para poder ver
Es cierto que el mundo es lo que vemos y, sin embargo, tenemos que aprender a verlo. (Merleau-Ponty) Josep M. Esquirol* A menudo, del contraste de la vista con el oído se pasa enseguida al contraste entre la imagen (lo que se ve) y la palabra (lo que se escucha), para luego insistir en que, mientras la imagen lo…