Marta Granés Avui, l'execució dels sentits passa pels aparells tecnològics. Però la tecnologia no proporciona experiències sensitives directes que immisceixin tots els sentits, i com a animals que som, els necessitem completament activats per sentir-nos plenament vius. Tenir l'atenció focalitzada en allò tecnològic redueix fisiològicament i psicològicament l'ús dels sentits (es redueix a l'oïda ia la vista) i això restringeix la riquesa de l'experiència humana. Podríem afirmar que els joves d'ara són la generació més amputada sensitivament de la història. I, el pitjor de tot és que no noten l'absència, ja que mai no han viscut una altra cosa. El que és qualitatiu mai ha estat aquí.
TRES GRANS VIES DE CONEIXEMENT: la científica, l’estètica i la religiosa -per David Jou-
Tres grans vies de coneixement, la científica, l’estètica i la religiosa, ens ofereixen tres maneres diferents d’explotar la realitat, que participen, en graus diversos, de la raó, la intuïció i la revelació o, en altres paraules, del descobriment, la creació i la inundació. El coneixement científic subratlla el paper de la racionalitat: observa, experimenta, classifica, sistematitza, calcula, estableix lleis, comprova, dedueix i aspira a demostrar i convèncer. Les visites imprevisibles de la intuïció no li són alienes, però no l’exoneren de demostracions posteriors i comprovacions sistemàtiques. La seva revelació és la natura. El coneixement estètic accepta les fulguracions de la intuïció, els impulsos de l’emoció, la combinatòria dels desigs i dels records, les concrecions de la matèria, les ressonàncies dels sons, i aspira a seduir i a commoure. No renuncia a les estratègies de la reflexió ni a la disciplina de l’ofici, però no aspira a demostrar sinó a mostrar, assenyalar, fer aflorar, suggerir, intensificar. La seva revelació és el món interior i l’exterior, el meravellament, la sorpresa o l’horror. El saber religiós calla, mira, escolta, celebra, prega, es dóna, es deixa habitar pel misteri del Món i de l’Altre, oscil•la entre l’exaltació i l’atuïment, aspira a la fusió, a la solidaritat, a l’esperança, a la revolta contra la mort i la injustícia. La seva revelació és la paraula del sentit, la força de l’existència, el do de la Creació, el balbuceig de les Escriptures, la crida a la plenitud.
Aquests tres coneixements, i els seus confins amb l’ètica, són compatibles? En concret: la veritat de l’un anul•la la veritat de l’altre?, els valors de l’un, limiten els mitjans i les possibilitats de l’altre? No són mútuament commensurables els seus mètodes ni els seus interessos, però això no vol dir que siguin incompatibles en els seus afanys de saber, d’expressar i de donar-se. En preguntar-nos per la compatibilitat entre aquests coneixements, ens preguntem, de fet, què és el món i quins en són els límits. Podríem imaginar un món en què només el coneixement científic fos autèntic, en què la intuïció i l’amor fossin tan sols el resultat d’automatismes neuronals que algun dia coneixerem amb detall, en què el coneixement religiós fos una il•lusió atàvica que es desfarà algun dia. O bé podríem reconèixer autenticitat a tots tres coneixements, tot admetent factors transcendents inassolibles pel mètode científic i expressions artístiques que desborden el mer esteticisme i revelen aspectes profunds de l’autenticitat humana. Podríem pensar, en analogia amb els sentits, que així com la vista, oïda i tacte donen informacions complementàries sobre una mateixa realitat global, raó, intuïció i revelació subministren coneixements complementaris –científic, estètic, religiós—d’una mateixa realitat de fons, indivisible i profunda, amb diverses naturaleses. És en aquest sentit que goso parlar d’unitat, tot i que les informacions parcials que n’obtenim per les diverses vies puguin semblar de vegades contradictòries.
La resposta, però, no és immediata ni definitiva. Cal no minimitzar les contradiccions entre ciències i religió –que poden clarificar les seves fronteres mútues–, ni exagerar el tall entre els objectes de coneixement respectius –que trencaria d’antuvi la possibilitat d’indagar en la seva possible unitat. I cal no oblidar, tampoc, els conflictes entre les institucions religioses i polítiques i alguns desenvolupaments científics, com l’heliocentrisme o la teoria de l’evolució, que són testimoni de la dificultat de coexistència dels diferents punts de vista, especialment quan algun d’aquests punts de vista pretén abastar tota la realitat i dir-ne la paraula definitiva, i quan s’hi sumen el fanatisme i la violència. […]
Avui, l’autoritat del coneixement científic és tan gran que els altres han estat minimitzats o han esdevingut sospitosos: el coneixement estètic és vist com una forma d’entreteniment, com una decoració comercial sense capacitat transformadora; i el coneixement religiós és presentat com una il•lusió sense fonament, com una rèmora que absorbeix energies i les dilapida en preocupacions irreals. Que agradable seria un xic més de profunditat, un cert equilibri, un tast d’harmonia!
Ara bé, a la pràctica, les diverses formes de coneixement (científic, estètic, religiós) no són estanques. Algunes descobertes científiques han fet reexaminar algunes lectures religioses; algunes idees religioses han dificultat el pensament científic, amb censures i prohibicions. L’actitud personal del científic respecte al significat de les lleis de la natura, de l’atzar, o de l’origen de l’Univers pot estar influïda per les idees religioses del seu temps i la seva experiència vital.
Al cap i a la fi, el saber no és el final del trajecte, no elimina el misteri, sempre queden elements de desmesura, d’insinuació o d’enigma en la realitat.
(extracte de la introducció de: David Jou. Déu, cosmos, caos: horitzons del diàleg entre ciència i religió. Barcelona: Viena, 2008. 290 p.)