Marià Corbí Per a la gent de les nostres societats, les religions han mort, i no hi ha ni idea, ni indicis d'una altra dimensió de la realitat que no sigui aquesta quotidianitat plana. Tot es ha tornat rom, sense esperança, sota el vol negre de la mort. S'han difós molt les publicacions de textos de saviesa o que busquen la saviesa, però això, a més de minoritari, no hi influeix a la cultura general, ni tan sols a la cultura popular.
Què es pot fer perquè la cultura i les persones de les societats de coneixement recuperin la doble dimensió de la realitat del nostre viure humà? Què es pot fer per trencar aquesta cuirassa de quotidianitat exclusiva, sense esquerdes, des de la que es pugui entreveure la llum de l'altra dimensió?
5è Encontre Internacional de CETR. LA ESPIRITUALIDAD COMO CUALIDAD HUMANA Y SU CULTIVO EN UNA SOCIEDAD LAICA
Temàtica dels 15 Encontres Internacionals amb links als llibres
Fent un pas més, aquesta Cinquena Trobada de Can Bordoi [1] s’ha proposat estudiar el tema de “l’espiritualitat en si mateixa” com la qualitat humana peculiar que ens endinsa en l’abisme de Déu, o com sigui que es representi aquesta dimensió absoluta. Una qualitat que ens és constitutiva, però que ha de conrear-se també per a viure com humans i per habitar a la terra convenientment, encara que no es tingui el propòsit o la possibilitat de endinsar-se en l’oceà de la nostra dimensió absoluta. Aquesta espiritualitat ha de ser viable en una societat laica, no creient, no religiosa i de globalització a tots els nivells, però especialment de globalització espiritual.
En una societat així cal aclarir i precisar què és pròpiament això que anomenem “espiritualitat”. L’eix del nostre treball ha estat doncs: “què és això, que no sabem exactament com anomenar ara, i que els nostres avantpassats van cridar espiritualitat i van viure unit a la religió”.
El problema cal abordar-lo des diverses disciplines:
-Des de la epistemologia: quin tipus de conèixer i sentir és aquest que anomenem espiritualitat i que tipus de compromisos i accions desencadena.
-Des l’antropologia: quina dimensió de l’existir humà és aquest.
-Des de la sociologia: què suposa aquest fet, intrínsec a la nostra espècie, per la seva organització i projectes col·lectius.
-Des de la cultura en general: quines dimensions de l’existir, conèixer, sentir ha de tenir en compte la cultura i les seves construccions, si no vol fer traïció i deformar el que són els trets específics del nostre llinatge d’animals que parlen.
Es reconeix que cal abordar què és l’espiritualitat, vista des de les diferents facetes de les nostres condicions d’existència. Però cap d’aquestes disciplines pot donar-nos alguna cosa significativa per saber què és l’espiritualitat pròpiament dita, si no és apropar-nos a la vora de la platja, o a la vora de l’abisme “del que és”, on resideix l’espiritualitat.
[1] Les cinc primeres trobades es van realitzar a Can Bordoi sota el patrocini de la Fundació Jaume Bofill, d’aquí el títol del llibre. Però a partir de l’any 2009, la 6a. edició, ja sense el seu patrocini, les trobades van passar a anomenar-se Trobades Internacionals de CETR.SUMARIO
PRESENTACIÓN Y PARTICIPANTES
LORCA Y MACHADO DESDE UN PUNTO DE VISTA ESPIRITUAL –Fragmento de un ensayo- Domingo Melero
Sesión de trabajo
EL RETO DEL CRISTIANISMO EN AMÉRICA LATINA: DE UN CRISTIANISMO SOCIALMENTE COMPRO- METIDO PERO RELIGIOSO A UNA ESPIRITUALIDAD LAICA Amando Robles
Sesión de trabajo
EL CULTIVO DE LA CUALIDAD HUMANA PROFUNDA Marià Corbí
Sesión de trabajo
“Abbá”: UNA NUEVA COMPRENSIÓN DE LA SOCIEDAD Y LA RELIGIÓN PALESTINENSES EN JESÚS DE NAZARET Luigi Schiavo
Sesión de trabajo
INTER-ACCIÓN INDIA-OCCIDENTE-INDIA “Unidad en la diversidad” Bhakti das
Sesión de trabajo
EL CULTIVO DE LA CUALIDAD HUMANA, UN RETO PROFUNDO Teresa Guardans
Sesión de trabajo
¿QUÉ LENGUAJE PEDIRÍA AL LEGADO DE LAS TRADICIONES PARA QUE PUDIERA SER OFRECIDO COMO CULTIVO DE LA CUALIDAD SIMPLEMENTE HUMANA A LOS PROFESIONALES DE FORMA QUE QUEDE, TAMBIÉN, ABIERTA LA PUERTA A UNA DIMENSIÓN POSTERIOR? Guy Giménez
Sesión de trabajo
HACIA UN SUFISMO MÁS ALLÁ DE LAS FORMAS RELIGIOSAS Halil Bárcena
Sesión de trabajo
LA CUALIDAD HUMANA COMO FRUTO DEL CULTIVO DE IDS EN JESÚS DE NAZARET Marta Granés
Sesión de trabajo
APUNTES PARA UNA PRAGMÁTICA DE LA ESPIRITUALIDAD Juan Manuel Fajardo
Sesión de trabajo
TEOLOGÍA DE LA LIBERACIÓN Y NUEVA EPISTE- MOLOGÍA. TEOLOGÍA ANTE TIEMPOS FUTUROS DE ESPIRITUALIDAD LAICA José María Vigil
Sesión de trabajo
ALGUNAS REFLEXIONES FINALES