Marta Granés Avui, l'execució dels sentits passa pels aparells tecnològics. Però la tecnologia no proporciona experiències sensitives directes que immisceixin tots els sentits, i com a animals que som, els necessitem completament activats per sentir-nos plenament vius. Tenir l'atenció focalitzada en allò tecnològic redueix fisiològicament i psicològicament l'ús dels sentits (es redueix a l'oïda ia la vista) i això restringeix la riquesa de l'experiència humana. Podríem afirmar que els joves d'ara són la generació més amputada sensitivament de la història. I, el pitjor de tot és que no noten l'absència, ja que mai no han viscut una altra cosa. El que és qualitatiu mai ha estat aquí.
Els Yoga Sutra de Patañjali
De la introducció a la recent edició comentada de l’obra. Traducció i comentaris de Frans Moors; traducció al català: Marta Artigas. La Comarcal edicions, 2015. 174 p. Més informació
La paraula yoga està amplament utilitzada a tot el món, però el yoga és realment conegut? En podem dubtar. Les revistes en parlen per poder explicar la calma que provoca o les seves virtuts de relaxació corporal… A més d’un públic ampli i fins i tot de molts que ensenyen, el yoga és sinònim de postura més o menys acrobàtica.
El text més antic de yoga, titulat els Yoga-Sûtra de Patañjali, és el que ens parla millor i més completament. Encara avui, aquest tractat és el més precís i remarcablement aclaridor sobre la psique humana. Ensenya que la pràctica del yoga pot modificar profundament el mental en vistes a viure en harmonia amb els altres i amb sí mateix, permetent així progressar en el camí d’espiritualitat universal.
Els especialistes estimen generalment que els Yoga-Sûtra van aparèixer dos o tres segles abans de la nostra era, però hi ha molts indicis que demostren que el yoga existia des de fa mil·lennis. Patañjali no s’ha “inventat” el yoga, sinó que s’ha acontentat, per dir-ho això, de fer la síntesi magistral de totes les opinions del yoga que florien a l’època. Des del primer aforisme, ell mateix diu que el yoga ha estat transmès de generació en generació. No és doncs que se’ns proposi una teoria recent, sinó l’expressió d’una experiència verificada en diferents ocasions a través dels segles.
El yoga és un sistema obert a tots. S’adreça tant a l’hindú com al no hindú, al creient com a l’ateu o a l’agnòstic. Es pot practicar yoga sense acceptar la idea d’un ‘Creador del món’, cap al que un s’ha de dirigir necessàriament. La via de devoció es recomana només a aquells a qui convé. El yoga de Patañjali es caracteritza al mateix temps pel seu rigor, la seva tolerància i la seva obertura a tots els buscadors sincers.
El text comporta 195 aforismes (sûtra) agrupats en quatre capítols. Ben entès i correctament aplicat, el yoga és una ajuda preciosa per l’evolució social i humana. Proposa un comportament més atent, una manera de ser respectuosa, una mirada responsable sobre el món i una manera d’actuar en la pau, vers l’entesa entre els homes i l’elaboració d’un futur constructiu.