CONTES ZEN *
La tassa de te Nan-in, un mestre japonès de l'era Meji va rebre un dia la visita d'un erudit, professor a la Universitat, que venia a informar-se sobre el zen. Nan-in va servir el te. Va omplir la tassa del seu hoste fins a dalt de tot, i aleshores, en lloc d'aturar-se, va seguir abocant el té amb tota naturalitat. L'erudit contemplava l'escena absort, fins que ja no es va poder contenir més. - Si ja vessa, no continui, si us plau. - Com aquesta tassa –li va dir llavors Nan-in- estàs ben ple de les teves pròpies opinions i especulacions. Com podria ensenyar-te el que és el zen si abans no buides la teva tassa? Les portes del paradís Un dia un soldat anomenat Nobushige va preguntar a Hakuin: - De debó hi ha un infern i un paradís? - Qui ets tu? –va dir-li Hakuin. - Sóc un…
EL MAESTRO ECKHART, MAESTRO DE LA REALIZACION HUMANA PLENA [1]
Este artículo aparece publicado originalmente en: "Cuadernos de la Diáspora" nº 21 [mayo-noviembre 2009] editado en Madrid por la Asociación Marcel Légaut. Más información aquí EL MAESTRO ECKHART, MAESTRO DE LA REALIZACION HUMANA PLENA [1] J. Amando Robles Indice 1. Una primera aproximación: lenguaje, personalidad, pensamiento. 1.1. Un lenguaje teológico límite 1.2. Algunos rasgos más atrayentes hoy de su personalidad 1.3. Niveles de su pensamiento y articulación de los mismos 2. Calidad de la propuesta espiritual del Maestro Eckhart 2.1. El “Ser” como Uno y Unidad, origen y destino de todo ser 2.2. Desasimiento, única manera de llegar a ser Uno 3. Espiritualidad humana e incluso laica, espiritualidad del ser A CONTINUACIÓN, EL TEXTO COMPLETO PARA DESCARGA [1] El título lo tomamos del acápite «Maestro de vida, de la realización humana plena», uno de los varios dedicados al Maestro Eckhart por Teresa Guardans Cambó en…
REFLEXIONS SOBRE LA POESIA
Pepa Torras Quina és la proposta dels poetes per descobrir l’essència de les coses? i en què s’assembla el seu procés d’indagació amb el que proposen els mestres de saviesa? Es tractaria d’un procés purament racional que parteix d’una o diverses hipòtesis per analitzar-les i arribar a una conclusió final?. Seria allò que defineix el diccionari com reflexionar, això és, tornar sobre una cosa pensada, considerant-la detingudament, aprofundint-la?. Segons aquesta definició, reflexionar suposaria doncs indagar sobre una cosa antiga per poder trobar-li la seva lògica interna, la seva coherència, el seu sentit. És aquest tipus d’indagació la que ens proposa el poeta per copsar la Realitat tal i com és realment? I d’altra banda, és quelcom de ja sabut allò que hem de comprendre, de veure? I també, hem de trobar una lògica o un sentit a la realitat de les coses? Diríem en primer lloc que més aviat es…
LA PINZELLADA. Shitao (1642-1707)
"Per lluny que vagin, per alt que pugin, sempre es comença per un sol pas". "Per a un ésser humà el més important és saber venerar". "Els rius i les muntanyes m’encarreguen que parli per ells, han nascut en mi i jo en ells". "Gran és el do artístic per la persona de gran saviesa, mediocre per la de saviesa mediocre. Primer la ment ha d'abraçar l'Ú perquè el cor pugui crear i romandre en la joia. En aquestes condicions la pintura pot penetrar l'essència de les coses fins a l’imponderable". Aquestes són algunes de les reflexions del pintor xinès Shitao, (1642-1707), també conegut com “El monjo carbassa amarga". Pintor, monjo, poeta i cal•lígraf, Shitao va escriure un tractat sobre tècnica i filosofia pictòriques titulat "En torn a la pintura". Posa l'accent en dos punts bàsics: el primer és el mètode de la pinzellada (i-hua), entenent com a tal no…
LLIÇONS DE BODHIDHARMA (1)
VEURE LA NO MENT .... Tractar de trobar un buda o la il•luminació és com tractar d'agafar l'aire. L'aire té nom però no una forma que pugui agafar-se i posar-la a terra, i certament no es pot aprehendre. Mentre busquis en un altre lloc, mai no podràs veure que la teva pròpia ment és el buda. Tot el que has de fer és veure la teva pròpia naturalesa. Vida i mort són importants, no les pateixis en va. La teva pròpia naturalesa és buda. I buda és aquell qui és lliure: lliure d’expectatives, lliure de preocupacions. Si no veus la teva pròpia naturalesa i no fas més que passar-te el dia donant tombs buscant en un altre lloc, mai trobaràs buda. La veritat és que no hi ha res a trobar. La nostra naturalesa mortal és la nostra naturalesa búdica. No hi ha buda més enllà d'aquesta naturalesa. El buda…