Marià Corbí La preocupación del autor, como ya ha mostrado en los anteriores volúmenes de la colección, es la investigación de los sistemas axiológicos que corresponden a las sociedades de conocimiento. El éxito de este nuevo tipo de sociedades dependerá directamente de la construcción de sistemas axiológicos adecuados a las nuevas formas de sobrevivir. De no acertar en esa construcción, las sociedades de conocimiento pueden llegar a no ser posibles y dañinas. En esta situación el cultivo de la cualidad humana se impone como condición imprescindible. En este volumen, se presta especial atención a la diversidad de facultades preponderantes en el cultivo de la cualidad humana y la cualidad humana profunda, constatando que hay dos grandes maneras contrapuestas de concienciar y practicar ese cultivo: unas tradiciones lo hacen preponderantemente desde la mente y otras desde el cultivo preponderante del corazón, del sentir. Podrá constatarse como ninguno de los dos bloques es superior a otro, son simplemente distintos y llegan a las mismas conclusiones, aunque, naturalmente, con distintas formas. Explorar estas dos modalidades en paralelo supone hacer un ejercicio de flexibilización, muy necesario para poder conseguir libertad respecto a los distintos sistemas de figuración.
10è. Encontre. La necesidad ineludible del cultivo de la cualidad humana
10è Encontre Internacional CETR (7-11 de Octubre, 2014)
Coordinador: Marià Corbí
Edició: Ed. Bubok, 2015. 336 p.
ISBN: 978-84-686-6047-9
Descàrrega gratuïta o compra online
Preu: 13€
Temàtica dels 15 Encontres Internacionals amb links als llibres
Aquest Encontre es va proposar abordar una qüestió greu i urgent: la gestió de la potència de les ciències i tecnologies en continu i ràpid creixement per la seva retroalimentació mútua, i la gestió de les transformacions constants de les formes de vida provocades per la contínua innovació de productes i serveis, requereix, amb urgència, trobar maneres adequades per cultivar la qualitat humana i la qualitat humana profunda.
Només des d’aquesta qualitat serà possible governar convenientment la marxa de les societats en trànsit i de les societats d’innovació i canvi constant.
De la qualitat humana en depèn la supervivència de la nostra espècie, la de la vida i l’habitabilitat del planeta.
Totes les societats que ens han precedit han viscut gràcies al coneixement que han produït. No n’hi ha cap que hagi pogut viure d’una altra manera. Però hi ha coneixements i formes de produir-los molt diferents, amb reptes també molt diferents. En aquest sentit, parlar de societats de coneixement és parlar d’un coneixement ben específic, així com de la forma de produir-lo. El coneixement gràcies al qual viuen les societats actuals, i que és ja una forma de vida, és un coneixement que se sap modelació i que cal produir en un procés continu d’innovació i creació. És per això que el coneixement ha de ser científic i, per tant, desaxiologitzat. Es produeix així una necessitat històricament inèdita: la de la construcció explícita dels projectes axiològics col·lectius que tinguin en compte el nostre doble accés a la realitat, l’accés relatiu i l’absolut. Perquè sense projecte axiològic cap societat és viable, molt menys la societat de coneixement. I diem projectes, en plural, perquè s’han de construir per a cada tipus d’organització i s’han de poder modificar d’acord amb els canvis de la societat.
Sense projecte axiològic col·lectiu la nova societat resultaria inviable per diversos factors. Sota la compulsió del seu poder científic i tecnològic, la seva marxa seria la d’una societat a cegues, sense finalitats ni objectius, o al servei de l’explotació inconsiderada. Sense projecte axiològic col·lectiu no podria dirigir i orientar convenientment la innovació científica i tecnològica que es desenvolupa contínuament i que la dota d’un poder tan gran. No podria oferir als seus membres la motivació adequada que necessiten per produir coneixement, sempre nou, que estigui al servei dels col·lectius humans i del medi. La mateixa innovació i creació acabaria convertint-se en nociva si els projectes axiològics col·lectius no poguessin ser construïts des d’una qualitat humana adequada. En aquestes condicions la nostra supervivència com a espècie i com a planeta està en perill, amb altres gravíssims problemes de convivència humana que prèviament s’hauran anat originant. D’aquí la necessitat ineludible en les nostres societats de coneixement de conrear la qualitat humana en el seu aspecte relatiu a les necessitats o en el seu aspecte gratuït o absolut.
ÍNDICE
Presentación
La cualidad humana y la cualidad humana profunda en las sociedades en tránsito rápido y en las sociedades de conocimiento Marià Corbí
Indagación sensitiva en la creación de los proyectos axiológicos Montserrat Cucarull Roca
Sentimientos y experiencia de Dios Jaume Botey Vallès
Recentrando el papel futuro de la religión: Humanizar la Humanidad. El papel de la religión en la sociedad futura va a ser netamente espiritual José Mª Vigil
La Épica de Cristo como visión de la cualidad humana Dinah Livingtsone
Indagación libre en tradiciones espirituales y de sabiduría Francesc Torradelot
La espiritualidad liberal: la indagación libre en la tradición humanista y masónica Joan-Francesc Pont Clemente
Si la información es poder, la cualidad humana es comunicación Jaume Agustí, Josep M. Basart
Nihilismo y crisis axiológica. Una mirada sobre la perspectiva del eterno retorno en Nietzsche Flavio Augusto Senra Ribeiro
Análisis de la propuesta kichwa del Buen Vivir, Sumak Kawsay, como proyecto axiológico para una sociedad de conocimiento Marta Granés
La creatividad en equipo y sus consecuencias: Necesidad de desarrollo de la cualidad humana, de la cualidad humana profunda y de los PACs Propuesta práctica para la educación universitaria en el management Queralt Prat-i-Pubill
Religión y espiritualidad, un diálogo posible a partir de valores comunes: interés, silencio e indagación
Amando Robles
Epistemología axiológica y conocimiento transdisciplinar. Estrategias cognoscitivas para el reconocimiento y cultivo de la cualidad humana profunda y la dimensión sagrada de la existencia Sergio Néstor Osorio García